Summertime

ישעיהו לייבוביץ' תהה פעם אם המדיניות הישראלית מאז 1967 היא טפשות מרושעת או רשעות מטופשת. שר הפנים, אלי "פינוקיו" ישי, הוא רשע ידוע, ונראה שאלמנט הטפשות גם קיים – ואינו מאוד מוצנע – בהגותו.  כה אמר:

"אני מוכן לשקול את הרעיון שיהיה שעון חורף ליום כיפור, ואז נחזור לשעון הקיץ. יש כל מני רעיונות. ביום כיפור, שרוב עם ישראל צם, יהיה שעון חורף ולאחר מכן נחזור חזרה. הדתיים אוהבים את שעון הקיץ לא פחות".

ראשית, כדאי לשים לב לעילגות הבלתי נתפסת שמר ישי הצליח לדחוס ל 38 מלים. היא מדברת בעד עצמה.

שנית, כדאי לשים לב לבחירת הניסוח: "אני מוכן לשקול את הרעיון". העריץ הנאור, מר ישי, מוכן לשקול את הרעיון. הוא ולא שרף. אלא שמועדי שעון הקיץ כיום קבועים בחוק. חוק, במדינת ישראל, מבטא את הכרעת הכנסת, שהיא הרשות המחוקקת, אשר מייצגת את הריבון במדינה, שהוא – להלכה – העם. שרים בממשלה, לעומת זאת, הם משרתי ציבור ולא הריבון. למר ישי אין שום סמכות בנוגע לשעון הקיץ – כל שיכול הוא לעשות הוא להציע לרשות המחוקקת לשנות את החוק. מר ישי, כמובן, אינו מבחין בזוטות דווקניות כאלה: הפרדת רשויות, סמכויות הממשלה, ריבונות הכנסת. הוא לא למד אזרחות, למיטב הבנתי (אלא אם בישיבת "חורב", בישיבת "פורת יוסף" או בישיבת הנגב מלמדים אזרחות). גם הילדים שלכם לא ילמדו אזרחות, אגב.

אבל נניח לזוטות הללו – הן אמורות להטריד רק את מי שעוד מאמין שיש כאן דמוקרטיה. יתרה מזאת, כשמדובר על שונא הזרים הגבלסיאני בו עסקינן, פתאום נראה שהפרדת רשויות והגבלת סמכויות הם דברים שוליים. לא זה העניין. אני אפילו לא מתעניין באוויליות הטהורה של הרעיון להזיז את השעון ארבע פעמים בשנה. שני דברים מטרידים אותי. האחד – מה האינטרס של אותו חלק בעם שצם ביום כיפור בהנהגת שעון קיץ ביום כיפור?

  1. משך הצום הוא קבוע – 25 שעות. בין אם מדובר בשעון קיץ ובין אם מדובר בשעון חורף. לכן, לא נראה שהזזת השעון תקצר את משך הצום (כדי שקיום המצוות יהיה יותר נוח – שיקול שמקיימי המצוות בכלל לא אמורים לקחת בחשבון), או תאריך אותו (כדי שהעינוי יהיה יותר קשה). כך או כך, משך הצום הוא 25 שעות. בויקיפדיה נטען שהסיבה היא שקל יותר לצום לפני השינה מאשר בבוקר. זה טיעון טפשי כשלעצמו, וטפשותו מתחדדת לאור העובדה שאם נזיז את השעון רק ליום כיפור, ניתן להניח שהרגלי השינה של "רוב עם ישראל" ישארו כשהיו, ולא יספיקו להתאים את עצמם לשעון החדש. כלומר, הם ילכו לישון ויתעוררו בבוקר באותו זמן, ביחס לגרמי השמיים. משך הצום הוא השיקול הרלוונטי היחיד, בתיאוריה, ככל שהדבר נוגע לאותו "רוב עם ישראל" שצם.
    מתוך הנחה שישי לא מדייק – ולא בפעם הראשונה – בטיעון שחשובה לו רווחתו של "רוב עם ישראל", אני מוכן להניח שהוא למעשה מנסה לקדם את האינטרסים של רוב דתיי ישראל. ואולם,
  2. לא ברור באיזה אופן הזזת השעון – בוודאי הזזתו ליום אחד בלבד – תסייע גם לדתיי ישראל, אשר נאלצים לקום לתפילה. הרי מועד התפילה נקבע לפי מיקום גרמי השמיים. מה זה משנה שהשעון מורה על שעה אחרת? ושוב, בפרט כאשר מדובר בשינוי למשך יום כיפור בלבד? מה גם שהמשמעות של הזזת השעון היא ששעת תפילת הבוקר תהיה (כלומר, השעה עליה יורה השעון) מוקדמת יותר דווקא.

הויכוח בין דתיים לחילוניים בעניין הזה תמיד נסוב על השאלה אם ראוי לגרום את ההפסד הניכר למשק במעבר מוקדם לשעון חורף, על מנת להשיג את התכלית – עליה אין עוררין – של הקלת העול המעצבן של קיום המצוות בעבור מקיימי המצוות. זה בעצם נראה כמו איזון בין אינטרסים מנוגדים: מצד אחד, האינטרס הכלכלי והחברתי הברור בשעון קיץ שכולל בתוכו גם את האיכות שאינה נקנית בכסף של שעות שמש ארוכות ושקיעה מאוחרת; מצד שני, האינטרס של מקיימי המצוות בחיים קלים – אם אי אפשר ללכת בלי ולהרגיש עם, אז לפחות ללכת עם קצת פחות. אם זה הויכוח, אז נראה – לכאורה – כי ההכרעה היא עניין ערכי: איזה אינטרס עדיף בעיני כל אחד. לפני שאסביר למה זה לא נכון, אשמח אם מישהו יסביר לי מדוע אין עוררין על עצם קיומו של האינטרס של מקיימי המצוות בהקדמת שעון חורף.

העניין השני – ברור שאם יש תועלת כלשהי למקיימי המצוות בהקדמת שעון החורף, היא שולית לחלוטין. אבל אני מוכן להניח לשם הויכוח שקיימת תועלת משמעותית. מתעוררת פה שאלה עקרונית, שמבטלת לחלוטין את איזון האינטרסים הפשוט, אשר קיים, למשל, בשאלה אם ראוי לפגוע ברכוש הפרטי למען טובת הכלל, וכיו"ב: קיום מצוות הוא עול. הוא עול שאנשים רשאים לבחור אם לשאת אותו, אם לאו. במובן הזה, ההכרעה הערכית לקיים מצוות אינה שונה מכל הכרעה ערכית אחרת שבחובה עול – תוכן ההכרעה אינו רלוונטי כרגע: הוא משנה בניתוח הסובייקטיבי בהכרח של הערך בפעולה, אך הניתוח של הפעולה כפעולה הוא אובייקטיבי, ומתייחס רק לצורה, או לאופן נשיאת העול.

אם כן, מקיימי המצוות מעוניינים בהסרת חלק מהעול אשר הם בחרו ליטול על עצמם, והעברתו אל כתפי שאר האוכלוסיה, אשר בחרה באופן מודע שלא ליטול את העול הזה. בכך מנוטרלת רוב המשמעות הערכית של קיום המצוות. בניגוד לפעילות התנדבותית, למשל, קיום המצוות הוא עניין אישי. אם אני בחרתי לא לקיים מצוות, בהכרח אין לי שום עניין בכך שמישהו אחר יקיים מצוות. במלים אחרות, תומכי הקדמת שעון החורף בעצם מבקשים לשלול מאזרחי המדינה את ההכרעה החופשית שלא לקיים מצוות, וזאת אפילו לא מתוך גישה שאומרת שיש ערך מוסרי בכך שכולם יקיימו מצוות ויש עוול מוסרי באי קיום מצוות, אלא מתוך גישה תועלתנית שמבקשת להקל את החיים למקיימי המצוות: ללכת בלי ולהרגיש עם.לו הייתי מקיים מצוות, הייתי מתנגד נחרצות להקדמת שעון החורף. הייתי רואה בזה ביזוי מוחלט של הערכים שלי. למה הקול הזה לא נשמע?

למה בכלל אנשי ש"ס טורחים לקיים מצוות, או לפחות לכאורה לקיים מצוות? הרי מדובר בחבורת עסקנים ציניים לחלוטין, חסרי מצפון ומוסר, שעל פי הרושם שעולה מדיווחי התקשורת ומהכרעות בתי המשפט על מעלליהם, מתעניינים אך ורק בקידומם האישי ובטובתם הכלכלית של אנשי ומוסדות שלומם. אז למה בכלל לטרוח?

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על Summertime

  1. אמדאוס הגיב:

    אתה לא מבין… ביהדות קיום המצוות היא חזות הכל. יהדות לא מתעניינת לא במוסר ולא בערכים, היא לא רוצה לעשות בני אדם לטובים יותר, או לשפר איכשהו את העולם. כל המטרה של היהדות היא לקיים בדקדקנות ובאובססיביות את הריטואלים שהאיש הבלתי נראה מכתיב. לכן אתה יכול להיות נבלה, אבל אם אתה מקיים מצוות, לאף אחד לא תהיה בעיה. בסופו של דבר, אין מצווה "אל תהיה נבלה"…

  2. ערן הגיב:

    זה נכון שקיום המצוות הוא חזות הכל, אבל זה עדיין לא מסביר באיזה אופן המעבר לשעון חורף מקל על קיום הריטואלים האלה, וזה לא מסביר מדוע ראוי לשלול את חופש הבחירה לא לקיים את הריטואלים האלה מאחרים.
    לגבי השאלה אם היהדות רוצה להפוך אנשים לטובים יותר או לשפר את העולם – זה כמובן תלוי בהגדרה שלך ל"טוב": אם ההגדרה שלך ל"טוב" היא קיום מצוות, הרי שהיהדות כן רוצה להפוך אנשים לטובים יותר ולשפר את העולם.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s